domenica 25 giugno 2017

Profesija prevodilac: osam saveta za bolje poslovanje



I vi ste prevodilac ili u budućnosti nameravate da se bavite prevodilačkim poslom? U seriji tekstova pod nazivom „Profesija prevodilac“ pokušaću da vam dam neke korisne smernice, koje će vam bliže i vernije opisati ovu profesiju, jer, što imate realniju sliku svog posla, biće realnija i vaša očekivanja.


Pre četiri godine položila sam zakletvu za sudskog prevodioca za italijanski, a pre dve godine za portugalski. Od tada se moj život promenio. Na bolje ili na gore, zavisi od tačke gledišta s koje sve to posmatrate. Hvala Bogu, posla ima, s druge strane, prinuđena sam da „balansiram“ sve ostalo i ispunim sve što se od mene očekuje ili što sama od sebe očekujem. Naravno, nije sve tako jednostavno: uglavnom- kratki rokovi za izradu prevoda, rad noću, prepoterećenost i briga da li ću ispuniti rokove, komunikacija sa različitim osobama, jurenje klijenata neplatiša i još mnogo toga...učiniće da se i vaš život u nekim momentima pretvori u pakao! 

Sasvim slučajno pronalažim u supermarketu "svoj" prevodilački projekat

 
Posledica svega toga je pad imuniteta, konstanti osećaj premora, greške i propusti, „burn-out“ sindrom i neefikasnost, odnosno nemogućnost da se koncentrišete i posvetite poslu na način koji se od vas očekuje. Ako verujete da niste u toj priči i da vam se takve stvari ne dešavaju, ipak pročitajte tekst do kraja. Iz iskustva vam prenosim- to se svakom prevodiocu bar jednom godišnje desi, a to je znak da vam je potreban odmor i privremena „detoksikacija“ od posla, kompjutera i uobičajene radne sredine. 


Šta ćete uraditi da biste poboljšali efikasnost? Da li ćete odmah otići kod lajf kouča na par sesija da vam „bustuje“ samopouzdanje? Da li ćete se požaliti porodici, prijateljima, bliskim kolegama? Da li ćete pronaći neku individualnu formulu koju možete primeniti, a koja se izdvaja od opštih i generalno korišćenih? Šta god da uradite, ako funkcioniše na duže staze, znači da ste pronašli rešenje, a ako je dejstvo samo trenutno, preispitajte još jednom vaše probleme i potražite neko drugo rešenje. 

Sudski tumač na Veričinoj i Karlosovoj svadbi u Opštini Čukarica, Beograd

Ja ću vam u nastavku dati osam saveta koji su plod mog petogodišnjeg iskustva rada „u tri smene“, a kojima se trudim da budem dosledna u poslednje vreme, mada, sigurno i sami znate, teško je uvek biti dosledan i pridržavati se svih tih pravila:


1. Dobra organizacija je majka uspeha! Ne dopustite da posao upravlja vama, već vi upravljajte poslom. Prvi korak je pisanje dnevnog plana obaveza: napravite precizan plan koliko i šta ćete tokom jednog dana uraditi, predvidite koliko vam je za to vremena potrebno i trudite se da taj plan ispoštujete. Da li ćete napisati na papiru ili u nekoj smartphone, zavisi od vaših preferencija. Ali, budite uvek realni, jer ako postavite sebi ciljeve koji prevazilaze vaše realne kapacitete, bićete izloženi dodatnom nepotrebnom stresu. Na primer, ako prevodite neki marketinški tekst, koji mora da zvuči sjajno i efektno i na ciljnom jeziku, posvetite mu više vremena za „doradu“. Isto važi ako radite prevod s puno novih termina, dajte sebi više vremena, jer će vam sigurno biti potrebno za pronalaženje adekvatnih rešenja.

I u tom dnevnom planu ostavite neku „rupu“ jer ne ide uvek sve po planu. Posebno kada iskrsne neki hitan prevod. U tom slučaju je korisno da imate, recimo, trodnevni plan obaveza, na osnovu kojeg ćete znati da li imate dovoljno „rupa“ da ubacite hitne prevode ili ne. Ako je odgovor negativan, umesto da odbijete klijenta, preporučite mu ili taj posao poverite nekom kolegi/nici od poverenja s kojim/kojom sarađujete i za čiji prevod ste sigurni da će biti na nivou koji i sami pružate. Nećete tako izgubiti klijenta, već ćete steći dodatno poverenje jer ga ne ostavljate „na cedilu“, već mu dodatno uštedite vreme koje bi potrošio kada bi sam tražio nekog drugog.

2. Motivacija i demotivacija. Mnogo je danas motivacionih govornika i verujem da ih vredi poslušati i čuti različita mišljenja, naravno, prihvatiti ono što mislite da bi funkcionisalo u vašem slučaju. Ali sve to iziskuje dodatno vreme i dodatne informacije, a vi vremena nemate, dok vam je informacija puna vreća! Šta u tom slučaju da uradite? Jednom prilikom moja koleginica iz srednje škole, Anita, koja piše blog o izazovima roditeljstva roditelja blizanaca, napisala je da, kada vam fali motivacija, pomislite „ako ovo ne završim u tom i tom roku, doći će mi na vrata izvršitelji“. Surovo ali efikasno. Nadam se da nećete morati da ponavljate tu de/motivišuću rečenicu, ali, kad se mora, bolje i to nego da neispoštujete rok.


3. Eliminisanje loših navika. I to zvuči kao naučna fantastika, zar ne? Mi nekoga učimo kako da se odrekne loših navika, a sami radimo noću, malo spavamo, hranimo se kad stignemo i šta stignemo. U tome i jeste suština- trebalo bi da nam zdravlje bude ispred posla i zato je bitno da steknemo neke zdrave navike i način ishrane, fizičku aktivnost prilagodimo poslovnim izazovima. Zato, donesite pametne odluke. Pre svega, prilagodite ishranu. Ne primenjujte instant dijete sa interneta ili sveopšte trendove u ishrani, već, ako niste sigurni šta vam najviše odgovara, obratite se nutricionisti sa iskustvom u državnoj zdravstvenoj ustanovi ili kod proverenog privatnika. Danas se, nažalost, svako predstavlja kao nutricionista i savetnik za zdrave stilove života, a kada ga pitate da li mu je to profesija, reći će vam da je po obrazovanju nešto stoto, ali, Bože moj, pročitao je par knjiga i veruje da ima više znanja nego oni koji su završili fakultet i koji se godinama bave tim poslom i to u zdravstvenoj ustanovi. Takvi lažni nutricionisti će vam preporučiti neke preparate koje valjaju po MLM sistemu i time je njihov cilj ispunjen. Svoje iskustvo po pitanju promene načina ishrane vrlo detaljno je opisala italijanska blogerka Iris Tinunin. Neki opšti saveti koje svi možete primeniti su sledeći: 


- Pijte dovoljno vode. Ako se zanesete u poslu i zaboravite da pijete vodu, da se to ne bi desilo, instalirajte aplikaciju na telefon koja vas podseća da morate unositi tečnost.


- Izbacite anti-hranu: gazirane i energetske napitke, slane i slatke grickalice, prekomerne količine kafe. Zamenite ih svežim voćem i povrćem, prirodnim sokovima, umesto kafe pijte biljne i voćne čajeve, zeleni ili crni čaj kada vam je potrebno da vas nešto drži budnima ili skuvajte kakao bez dodatka šećera. Trudite se da sami pripremate hranu i napravite nedeljni plan ishrane za celu porodicu, da ne biste dodatno trošili vreme za nabavku namirnica. O optimizovanju u kuhinji pisala sam u prethodnom članku. 

Opuštanje i fizička aktivnost na moru: učim kako se upravlja rekreativnim "sit on top" kajakom

 4. Kretanje vas pokreće! Ako nemate dovoljno vremena za odlazak u teretanu ili treninge, trudite se da se krećete oko sat vremena dnevno. Brzi hod od kuće do posla, šetnja u prirodi, odlazak u nabavku, sve to brzim koracima, imaće pozitivno dejstvo na vas. A ako možete da se organizujte, provedite bar 3 sata nedeljno na nekoj aktivnosti koja nije previše zahtevna, a prija vam, poput planinarenja, vožnje bicikla, veslanja, plesa, raznih sportova. Raduje me činjenica da i sportski objekti izlaze u susret savremenim profesijama, te je tako u Novom Sadu otvorena teretana koja radi 24 sata, ali je svakako bolje da kada ne radite provodite što više vremena napolju, pa možete otići u besplatne teretane koje su postavljene na nekoliko mesta u gradu. Ako bi vam pored kretanja treninzi bili dodatna obaveza, vežbajte kod kuće ili se posvetite svom omiljenom hobiju, koji vas opšta i udaljava od posla.

Opuštajuća šetnja uz Dunav u zimskom periodu


5. Uživajte u plodovima svog rada! Konačno ste završili projekat, dobili novac i sada je vreme da sebe na neki način nagradite. O da, prvo platite račune i ostale obaveze, jer to ne može da čeka. Kada namirite državu i druge, ako vam nešto pretekne, kupite sebi neki simboličan poklon, koji će vas podsećati na uspešno završen projekat, ili pametno uložite novac u nešto što vam je neophodno (uređenje poslovnog ili životnog prostora, kupovima sredstava za rad itd..) ili, poklonite sebi odlazak kod frizera, kozmetičara, na masažu, izlet u prirodu i slično. I ne zaboravite da po završenom projektu najpre pozovete klijente koje ste „odložili“ jer ste bili zauzeti i prijatelje i kažete im da ponovo imate vremena i potrudite se da članovima porodice nadoknadite ako ste ih bili zapostavili. 

Odlazak sa prijateljima u Beograd na koncert omiljenog benda "Sabaton"

 6. Vreme se ne može kupiti novcem! Ali se može nešto što će vam uštedeti vreme. Možete, na primer, platiti profesionalnu spremačicu za sređivanje stana, naručiti hranu iz sve popularnijih lanaca domaće „spore“ hrane, ako vam nije do kuvanja ili pozvati frizerku od poverenja u stan da vam sredi frizuru umesto da odlazite u salon na drugom kraju grada! Ovde je optimizacija ključna reč, dakle, osim vremena, optimizujte i svoje potrebe!


7. Ne odlažite godišnji odmor! Planirajte ga mesecima ranije. Ako želite da idete na more, uplatite aranžman za novu sezonu čim agencije izbace ponudu jer ćete tako dobiti dodatne popuste i nećete biti pod stresom da o tome razmišljate nedelju dana pred sam odmor. Obavestite o terminu godišnjeg odmora poslodavce i klijente, a dok ste na odmoru, odgovarajte na mejlove i radite samo ono što je zaista hitno i samo i jednino za poslodavca kod kojeg ste u radnom odnosu. Ako ste samostalni preduzetnik, jednostavno, napišite da ste na godišnjem odmoru i uputite klijente na kolege od poverenja, o kojima sam pisala u tački 1. Tokom odmora trudite se da se potpuno distancirate od posla, ali nemojte ignorisati klijente. Kada se vratite sigurno će vas dočekati gomila posla, ali ćete i vi biti preporođeni i mnogo brži, efikasniji i izdržljiviji. 

Plaža Sarakiniko u blizini Parge, Epir, Grčka- idealna za opuštanje i odmor od posla

 8. Budite član tima! Sarađujte s kolegama, imajte mrežu saradnika na koje možete da uputite klijente kada vas pitaju za preporku za prevodioca na neki drugi jezik. Viđajte se povremeno s kolegama, ako delite zajednička interesovanja, posetite zajedno neki koncert, utakmicu, bioskop....Kolege će vas najbolje razumeti jer i one prolaze kroz to što vi prolazite. Podelite znanje i iskustva, ne čuvajte ih ljubomorno samo za sebe. I kada ste „samostalan strelac“, napravite svoj stalni tim. Ne gledajte druge kao konkurenciju, jer ste sami sebi najveća konkurencija i od vas samih najviše zavisi hoćete li i koliko posla imati.

Deo tima "Prevodilačkog srca"- Jelena Stepanov Attisano, Vesna Vidić, Olgica Andrić, Jelena Vuleta i Katja Đekić

  Drage kolege, značilo bi mi da i vi podelite vaša iskustva na ovu temu. Takođe, ako je neko zainteresovan da ovaj sadržaj podeli na svom portalu, sajtu ili blogu, molim ga da me kontaktira preko kontakt forme pre re-objavljivanja. Uživajte u letu i unosite dovoljno tečnosti!

mercoledì 3 maggio 2017

Kao hrana iz italijanskog restorana



Dragi čitaoci, ovog puta vam neću govoriti kao to Italijani rade u Italiji. Ranije sam pisala kakve su njihove svakodnevne prehrambene navike. Neću loviti greške u prevodima ili nesrećno napisanim menijima italijanskih restorana kod nas. Tom temom ću se baviti u skorijoj budućnosti. Pokušaću da sa vama podelim neka svoja iskustva i da vam dam korisne savete kako da pripremite hranu koja liči na onu iz Italije.
Zašto sam odabrala baš ovu temu? Razlog je jednostavan- najveća stavka u mesečnom budžetu svake porodice je hrana. Poređenja radi, iznos koji prosečna porodica potroši na prehranu za dva dana jednak je iznosu koji plati za struju za mesec dana. Naravno, ne želim da ukažem kako je kod nas struja jeftina, već koliko je hrana skupa. Reći će te da to nije ništa novo, jer se u poslednje dve decenije snabdevamo na pijacama hranom iz Mađarske. S dolaskom velikih marketa počeli smo da jurimo popuste i molimo Boga da nešto bude na akciji, jer po redovnoj ceni mnogo toga ne možemo da kupimo. Bezobrazno visoke cene uvoznih namirnica poput maslinovog ulja suvišno je komentarisati (svi znamo da se ti isti proizvodi na pijaci prodaju upola jeftinije). 
Takođe, na ovim prostorima polovina stanovništva praktikuje kojekakve dijete i prati savremene trendove u ishrani, dok druga polovina smišlja kako da zakrpi rupe u budžetu i od ničega napravi nešto. 
Photocredit: http://www.improntaunika.it

U želji da se gladni nahrane (u našem slučaju ona druga polovina stanovništva iz prethodne rečenice) nastala je mediteranska dijeta, koja je, po mnogim nutricionistima, razlog dobrog zdravlja i dugovečnosti naroda s rubova Mediterana, odnosno, većeg dela Italije, posebno Juga, gde se vekovima živi prilično skromno i konzumiraju namirnice koje se tu i proizvode. O ovoj dijeti pisane su brojne studije, možete naći mnogo literature na raznim jezicima i naučnih ispitivanja u kojima se objašnjava zašto baš taj način ishrane dobar za zdravlje. Ali, pošto ja nisam nutricionista, već „leteća domaćica“, odnosno zaposlena osoba- profesionalac, profesor i prevodilac, i kao većina savremenih žena, trudim se s manje ili više uspeha da balansiram između posla i kuće i svih drugih obaveza koje s tim u kompletu idu, uključujući i upravljanje kućnim budžetom.
 
Photocredit: http://www.inran.it

I odmah da vam kažem, ja nisam pod pritiskom da moram da se dokažem kao domaćica, neću i nemam vremena da sate provodim u kuhinji, nisam čarobnica s varjačom i oklagijom (istu imam u kući za ne daj Bože kao hladno oružije) i moji „specijaliteti“sa Instagrama ne izgledaju kao na profi fotografijama na Pinterestu ili reklamama, jer mi nije cilj da potrošim na hiljade dinara da bih napravila nešto „vrhunsko“ (uz to masno, hiperkalorično i nezdravo), već želim da sa malim budžetom zadovoljim nutritivne potrebe i da istovremeno to što pripremim bude ukusno. Kako u tome uspeti, uči se iz sopstvenog iskustva i od drugih. Kako u vezi s kuvanjem, tako i o upravljanju budžetom, naučila sam mnogo baš tokom studija u Italiji. Doprinos ovoj temi dale su i koleginice blogerke. Druge blogove čitam i filtriram, te sam na taj način pronašla one iz čijeg sadržaja mogu puno da naučim i čije su mi preporuke i recepti uvek od koristi, poput Mirne koja daje savete kako da uštedite novac, Gage koja deli divne, zdrave i maštovite recepte, Dore- koja zaslužuje posebno da je istaknem, jer nam svima daje odličan primer kako napraviti nedeljni plan ishrane za celu porodicu i Gordane, autorke „Kuhinjskih priča“, koja o svemu ovome govori sa dozom skandinavske jednostavnosti i rasterećenosti.

Sigurna sam da će svako od vas, uz malo inspiracije, pronaći sopstvenu magičnu formulu, možda baš uz malu pomoć i mojih saveta. Daću vam neke konkretne preporuke za kupovinu, ali naglašavam da je to moj sopstveni izbor, a ne reklama za proizvode ili proizvođače. 
Nedavno sam shvatila da je odlazak u velike supermarkete uzaludno gubljenje vremena i novca, jer većinu namirnica mogu da kupim u „komšijskim“ prodavnicama u svojoj ulici, a ako pratim akcije u Univerexportu, Maxi Diskontu i Mikromarketu, mogu i da uštedim. Takva kupovina je mnogo „društvenija“ nego u velikim lancima, jer se uvek sretnu ljudi iz kraja, prozbori sa prodavcima, razmene mišljenja i saveti. 
U pomenutim objektima često je moguće kupiti Barilla testeninu po sniženoj ceni, ali i domaće marke poput Sentella i Renesansa, koje su, po meni, veoma dobre. 
Photocredit: http://www.agrodolce.it/

Kod izbora testenine, opredelite se za najviše tri oblika i tri proizvođača, da ne biste bili u nevolji jer vam je u svakoj kesi ostalo po malo i da ne možete da ih iskoristite. U mom slučaju to su penne rigate, fusilli i s vremena na vreme spaghetti ili tagliatelle, odnosno Renesansa široki rezanci, kad ih nađem.

Uz testeninu je neizbežan pradajz sos. Lično ne volim one industrijske iz teglice, radije kupujem Tomatello iz tetrapaka ili, tokom leta, svež sok koji ljudi cede i pradaju na licu mesta na brojnim lokacijama u gradu. Onda kada vam je dostupno sveže povrće, uz malo vremena i dobre volje, napravite sami sos ili pripremite testeninu sa svežim paradajzom. Uz dodatak maslina, badema, oraha, bosiljka, začinske paprike ili nekog drugog sastojka po volji, dobićete ukusan i lako svarljiv obrok. 

Photocredit: http://www.upsocl.com

Ako mislite da  se od testenine goji,  Italijani će vam reći da to nije tačno, jer se ne goji od same testenine, već od gurmanskih preliva, koji uz nju idu. Zato izbegavajte svaki sos za koji je potrebno više od tri sastojka. Isto važi i za mnoga druga jela, uključujući i slatkiše, jer što je manje sastojaka potrebno, to je lakša i brža priprema. Za slatkiše ne morate da tražite neke posebne recepte, dovoljno je da se setite šta su vaše bake pripremale, kada nije bilo svega kao danas.
Godišnji odmor obavezno iskoristite da se snabdete maslinovim uljem, naročito ako putujete u Grčku, gde kantica od 5 litara ekstra devičanskog ulja dobrog kvaliteta košta između 23 i 30 evra. Sada vam je jasno zašto nas ovde prave budalama u velikim marketima, gde je litar italijanskog ulja između 11 i 15 evra, koje je neuporedivo lošije od grčkog! 
Photocredit: Pinterest.com

U periodu kada sveže povrće nije dostupno po normalnim cenama, kupujem u lokalnoj piljarnici zaleđeno povrće, kako rinfuzno, tako i već upakovane mešavine, od kojih mi je omiljeni Baby mix sa mini šargarepama, brokolijem i karfiolom. Samo malo dalje, u drugoj piljarnici prodaju domaće krompire i jaja. 
Šetajući kroz ulicu Cara Dušana u prodavnici mlečnih proizvoda pronašla sam i sir „Čarnok“ koji se proizvodi u Vrbasu i odlična je zamena za parmezan! 
Od Italijana sam naučila i to da je najbolji proizvod onaj koji se prodaje na 0 kilometara od kuće, dakle, kupovinom od lokalnih proizvođača pomažete njihov razvoj i poslovanje, a idealne prilike da pronađete takve proizvođače su poljoprivredni sajmovi. Naravno, morate da napravite razliku između proizvoda koji su samo „za turiste“ i pravih domaćih.

O svemu ovome mogla bih da pišem naširoko, ali bih više volela da se vi nadovežete i podelite vaša iskustva. Do tada, napravila sam listu praktičnih saveta koju možete zalepiti na frižider ili negde u kuhinji:

1- Pripremite onoliko hrane koliko ćete pojesti. Ako kuvate na više, hranu podelite u više delova i zamrznite, dobro će vam doći kada ne budete imali vremena za kuvanje.

2- Pre velikih nabavki ili kad vam je budžet pri kraju, potrošite ono što već imate u kući i pripremajte obroke isključivo od sastojaka koje već imate.

3- Kupujte „lokalno“ jer ćete na taj način štedeti i vreme i novac. Tačno ćete znati gde šta kupujete i gde se to nalazi, za razliku od velikih marketa gde se doslovno izgubite i provedete par sati tražeći desetak namirnica. 

4- Ako vam dolaze gosti, umesto slanih grickalica pripremite „bruschette“- tostirajte hleb i začinite ga sitno iseckanim svežim paradajzom, maslinama, maslinovim uljem i bosiljkom.

5- Zasejte začinske biljke u saksije. Ako nemate strpljenja za to, saksije sa već izraslim začninskim biljem prodaju se u Mikromarketu.

6- Ako su vam dosadili grašak i pasulj, isprobajte sočivo. Nije skupo, hranljivo je, brzo se priprema a veruje se i da donosi novac onom ko ga jede.

7- Kada ne znate šta da pripremite, ukucajte u Google pretragu sastojke koje imate na raspolaganju (na primer „pomodoro, olive, pane“). Rezultat pretrage će vam dati brojne upotrebljive ideje.

9- Ne kreirajte ishranu prema trendovima, već prema sopstvenim nutritivnim potrebama i finansijskim mogućnostima, uz maksimalno iskorišćenje resursa koje imate.

10- Nemojte težiti da dostignete profesionalne kuvare, jer njima je to posao, a vama verovatno potreba ispred zadovoljstva. Uživajte u malim stvarima i ne zaboravite krilaticu Modestia est virtus. 

Toliko od mene za sada. A za recepte sa Instagrama, slobodno mi pišite preko kontakt formulara!
Si è verificato un errore nel gadget